Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel wil veel minder plastic in de supermarkten. En daar staan ze niet alleen in. Fuji Packaging zet met flowpacking een flinke stap in de goede richting als het gaat om het verpakken van gehakt. In vergelijking met de trays die nu de standaard zijn, bespaar je er zo’n 60 tot 70% plastic mee.

Succes in Duitsland

Het flowpacken of -wrappen van gehakt is ontstaan uit een samenwerking met Fuji Japan en Duitsland. We hebben al verschillende testen gedaan met gehaktleveranciers in Nederland en die zijn enorm enthousiast. Lidl in Duitsland is nu al helemaal om. Daar kunnen consumenten nog wel kiezen tussen flowpack of tray, maar als duidelijk is hoeveel plastic je kunt besparen, dan kiezen veel mensen voor flowpack.

Nog veel meer besparingen

Naast de directe besparing op het gebruik van folie of plastic levert het nog meer op. Producenten zijn veel minder kwijt aan milieubelasting op plastic. En omdat de totale verpakking kleiner wordt, kunnen er ook meer producten op een pallet worden vervoerd. Dat bespaart natuurlijk ook op transportkosten en CO2-uitstoot. Bovendien kun je met flowpackaging ook meteen kiezen voor biologisch afbreekbare plastics. Dat kan de consument thuis gewoon bij de oude kranten gooien.

Diversiteit in gewicht

Een ander voordeel van de flowwrap is de verpakkingshoeveelheid. Elk gewicht is heel makkelijk te leveren. In de Nederlandse supermarkt kun je vaak kiezen tussen 300 en 500 gram in een tray. Met flowpack is alles mogelijk. De machine produceert gewoon een korter of langer zakje afhankelijk van het gewicht. Heel flexibel dus.

Pak die kans!

De gehaktmarkt is echt gigantisch in Europa en daar is dus snel heel veel folie te besparen. Maar het werkt net zo goed bij bijvoorbeeld kipfilet of worstjes. Daar hebben we ook al proeven mee gedaan. Consumenten moeten er misschien even aan wennen, maar de kwaliteit is net zo goed als een tray. En de voordelen zijn enorm. Een mooi kans!